Sadržaj omogućio Mastercard

TEHNOLOŠKA REVOLUCIJA U PLAĆANJIMA:

selfie, otisak prsta i robot Pepper već su tu, a uskoro ćete samo išetati iz trgovine

Korisnicima su lozinke dosadile. Umjesto unošenja PIN-ova oni u uzbudljivom digitalnom svijetu financijskih transakcija radije žele koristiti otisak prsta, skeniranje šarenice ili selfie. Da bi zadovoljili sve zahtjevnije korisnike globalni predvodnici u inovacijama plaćanja (najveće tehnološke kompanije, kartičarske kuće, banke, najbolja sveučilišta) rade sve da bi lanisirali inovacije, iznenadili korisnike, ali im istovremeno ponudili apsolutno sigurnu i pouzdanu uslugu plaćanja. Mastercard® predviđa da će do 2020. godine 38 posto plaćanja u Europi biti digitalno. Globalna prodaja pametnih telefona do iduće godine trebala bi dosegnuti 400 milijardi dolara. Neki već odbijaju primati gotovinu kao sredstvo plaćanja.

U azijskim restoranima Pizza Hut pizzu već prodaje robot Pepper koji primi narudžbu, a kupac mu zatim plaća svojim digitalnim novčanikom ili QR kodom na tabletu koji drži robot.

Korisnici žele genijalno iskustvo plaćanja u trgovinama, hotelima, bankama i zračnim lukama. Kako si možete olakšati život i što nas sve čeka u budućnosti kako biste što manje vremena provodili u redovima i pred blagajnama?

Pogledajte u našem vodiču kroz inovacije plaćanja.

Već danas možete zaboraviti karticu i platiti selfijem ili otiskom prsta, a uskoro ćete se samo moći pojaviti u trgovini, uzeti stvari koje trebate i išetati van, a pametna tehnologija će registrirati što ste kupili, prepoznati vaše lice i skinuti novac s vašeg računa.

01

Plaćanje selfijem i otiskom prsta

Plaćanje selfijem i otiskom prsta

Nema više onih beskrajnih ukucavanja “passworda”, koje većina ljudi ionako zaboravi, kad kupujete preko interneta. “Selfiji” i prepoznavanje otisaka prstiju postali su alternativa zamršenim šiframa za potvrdu online plaćanja.

Najnovija tehnologija već se provodi u Velikoj Britaniji i najnaprednijim tržištima poput Španjolske, Njemačke i Finske. Dovoljno je da samo skinete aplikaciju imena “Identity Check Mobile” kroz koju dobijate autorizaciju za plaćanje kroz prepoznavanje lica ili otiska prsta. Opalite jedan dobar selfie svojim pametnim telefonom, uploadate fotografiju, dobijete digitalnu mapu svog lica i sve je spremno kad trebate potvrditi plaćanje. Za one koji zapisuju passworde posvuda kako ih ne bi zaboravili ili imaju neki drugi komplicirani vid pamćenja lozinki, ovo je idealno rješenje.

Selfie software testiran je u Sjedinjenim Državama, Kanadi i Nizozemskoj, a 92 posto ljudi koji su ga testirali izjavilo je kako im se novi sistem sviđa više od lozinki i da bi ga koristili. Mastercard je ovu tehnologiju 2016. uveo u 12 europskih zemalja uključujući Veliku Britaniju, Austriju, Češku, Njemačku, Mađarsku i Španjolsku. Za digitalni svijet plaćanja ovo je prava evolucija.

02

Digitalni novčanik

Digitalni novčanik

Masterpass je digitalni novčanik koji pojednostavljuje plaćanje, koji je siguran za korištenje bez bojazni od prevare ili skidanja sredstava s računa.

Za razliku od ostalih digitalnih načina plaćanja Masterpassom se može platiti na nekoliko platformi - online, kroz aplikaciju, u dućanima i na bilo kojem gadgetu - kompjuteru, tabletu ili mobilnom telefonu. Pohranjuje sve informacije s kartica i lako se može kupovati s jednog računa. Ne morate ispunjavati dugačke upitnike kad kupujete online, on to radi umjesto vas. Samo se trebate ulogirati i učitati svoju kreditnu ili debitnu karticu. Prijavljujete se samo jednom. Samo kliknete ili dodirnete kako biste platili. Najnapredniji digitalni novčanici zasad nisu dostupni na svim tržištima već su najčešće privilegija potrošača na najvećim i najnaprednijim tržištima.

Uz to, posebno kodiran software za zaštitu, štiti vaše podatke i ne dozvoljava neautoriziranu kupovinu. Masterpassom možete kupovati na preko milijun lokacija diljem svijeta i to samo jednim dodirom.

03

Biometrijska kartica

Biometrijska kartica

Koliko ste puta zaboravili svoj PIN? Ako imate nekoliko kartica kojima plaćate istovremeno, misleći kako tako trenirate svoju memoriju, a zapravo vam se miješaju brojke, stigla je fantastična inovacija.

Zove se biometrijska kartica i kombinira tehnologiju čipa s otiskom prsta kako bi se identitet korisnika kartice pri kupovini u prodavaonicama potvrdio na praktičan i siguran način. Prvo karticu registrirate u svojoj kartičnoj kući. Nakon toga se vaš otisak prsta pretvara u kodirani digitalni predložak koji je sačuvan na kartici te se kartica može koristiti na registriranim kartičnim terminalima diljem svijeta. Krenete u šoping, obavite što je potrebno, umetnete karticu u aparat i stavite prst na ugrađeni senzor. Otisak prsta se upoređuje s predloškom i - to je to - transakcija se odobrava, bez da korisnik ispušta karticu iz ruke.

Osim što vas rješava dosadnih pinova, ova tehnologija pomaže da se otkrije i spriječi prevara, poveća stopa odobrenja i smanji operativni trošak.

04

Računi preko pametnog sata

Računi preko pametnog sata

Garmin je nedavno na tržište lansirao pametni sat vívoactive 3 u koji je Mastercard dodao svoju tehnologiju pa sat ima beskontaktni način plaćanja Garmin Pay.

Sat ima NFC čip koji onima koji ga nose omogućuje da plate tako da ga samo prislone na uređaje za beskontaktno plaćanje. Baš kao što plaćate prislanjanjem kartice na POS uređaj.

Odete na trčanje, imate samo sat koji vam mjeri vrijeme, duljinu i najbolju rutu jogginga, pušta vam muziku i spašava vas kad recimo ožednite. Skoknete do kioska, uzmete vodu i platite je - satom. Ne morate se uštipnuti i nije nikakva “geekovska” šala, trenutno na svijetu ima 6,6 milijuna trgovaca gdje je ovakav način plaćanja moguć.

Što trebate napraviti? Unesete informaciju o plaćanju u mobilnu aplikaciju Garmin Connect skeniranjem kartice ili ručno unoseći podatke. Kad se aplikacija uskladi sa satom, vaša je kartica s koje ste unijeli podatke spremna za uporabu. Svoj digitalni novčanik možete aktivirati s menija na satu na beskontaktnim terminalima kad poželite nešto platiti. Dodavanje funkcionalnosti za sigurno plaćanje na uređaj vívoactive® 3 najnovija je inicijativa u okviru programa Mastercard Commerce for Every Device osmišljenog kako bi se potrošačima omogućilo sigurno plaćanje preko bilo kojeg uređaja.

05

Ključ od automobila

Ključ od automobila

Nekad se jednim ključem moglo otvoriti nekoliko automobila marke Jugo. Ljudi su često završavali u tuđim automobilima i sigurnosna tehnologija i nije bila nešto napredna. Tridesetak godina kasnije, od početka rujna 2017. godine, ključ od auta postao je toliko “pametan” da njime možemo plaćati i svoje račune.

Beskontaktna tehnologija plaćanja premjestila se tako i na naše automobile. Iako je trenutno dostupna samo za neke marke vozila, očekuje se kako će trend početi uskoro slijediti sve više proizvođača limenih ljubimaca.

Korisnici kartica sve više plaćaju beskontaktnim tehnologijama preko svojih mobilnih telefona. Podaci na svjetskoj razini pokazuju kako su beskontaktna plaćanja preko smart telefona dosegla 407 milijuna eura u prvih šest mjeseci ove godine, što je skok od 336 posto od godine prije, prema podacima britanskog The Telegrapha.

06

Plaćanje samo prepoznavanjem lica

Plaćanje samo prepoznavanjem lica

Kad dođete kod svoje tete u dućan po pirošku ili kruh, ona prepoznaje vaše lice bez najnovijih tehnologija. I nećete joj zbrisati bez plaćanja, jer zna svakoga tko zna i vas u kvartu. Ali u Kini je priča nešto drugačija.

Sa stanovništvom koje broji milijardu i 379 milijuna ljudi lako se izgubiti u masi. Zato su Kinezi inovatori u tehnologiji prepoznavanja lica. Kineski startup Face++, procijenjen na milijardu dolara, razvio je metodu koja se već koristi u nekoliko popularnih mobilnih aplikacija. Kroz prepoznavanje lica moguće je prebaciti novac kroz Alipay, mobilnu aplikaciju plaćanja koju trenutno koristi 120 milijuna ljudi u Kini. Iako ste sigurno vidjeli metodu prepoznavanja lica u mnogim filmovima i postoji već desetljećima, tek je sada razvijena toliko da bude dovoljno precizna i sigurna u financijskim transakcijama. Nove verzije tehnologije koriste umjetnu inteligenciju koja je posebno učinkovita u prepoznavanju slika kako bi se identificirla neka osoba.

07

Moći ćete platiti iz kabine za presvlačenje

Moći ćete platiti iz kabine za presvlačenje

Usprkos porastu internetske kupovine, u 2016-. je 85 posto svih kupovina na svijetu još uvijek obavljeno fizički u pravim dućanima, kako prenosi Euromonitor International. Mnogi će se začuditi da većina ljudi još uvijek kupuje na “staromodni” način odlazeći u dućane, ali neki su i tu uočili priliku za napredak i zaradu.

Ekipa iz start upa Oak Labs iz Silicijske Doline, ista ona koja je nekad radila u eBayju, odmah se bacila u akciju. Njihov je prvi proizvod “pametno” ogledalo koje kupcima omogućava da odaberu različite veličine i boje s touch screena u kabini za presvlačenje. Isto tako mogu probati odjeću u drugačijem osvijetljenju (poznato je da su svjetla u kabinama ili namještena da izgledamo bolje ili pak takva da nam se vidi svaki nedostatak). Mogu se isprobati i svi modni dodaci i - platiti direktno iza zavjese svlačionice.

Smart ogledalo se trenutno testira u luksuznim prodavaonicama Ralph Lauren i Rebecca Minkoff. Stručnjaci iz Oak Labs kompanije tvrde i kako će uporabom smart ogledala kupci potrošiti 59 posto više.

08

Auti plaćaju umjesto nas

Auti plaćaju umjesto nas

Povezana vozila koja omogućuju sigurnu, interoperabilnu umreženu bežičnu komunikaciju između vozila, infrastrukture i osobnih komunikacijskih uređaja putnika nešto je što je već danas na ulicama.

Tako primjerice vlasnici novog Jaguara u Velikoj Britaniji mogu preko touchscreena u automobilu platiti gorivo na Shellovim pumpama, kao i preko PayPala i Apple Paya.

Američka tehnološka kompanija SAIC udružila se s kineskim internetskim trgovačkim divom Alibaba kako bi u novim povezanim vozilima omogućili vozačima da plate parking, benzin ili kavu sa vozačkog sjedišta kroz mobilnu platformu Alipay.

Vozači Chevroleta samo što nisu počeli plaćati kroz svoje pametne automobile i vozačko se sjedalo pretvara u novo mjesto interesa za prodavače. Pumpe, parkiranje, brza hrana i piće bit će kategorije koje će najviše profitirati digitalizacijom nove vrste plaćanja.

09

Perilica rublja sama sebi plaća deterdžent

Perilica rublja sama sebi plaća deterdžent

Naši domovi postaju sve pametniji i povezaniji tehnologijom, a istraživanje Euromonitor Internationala pokazalo je kako su moderne perilice za rublje najpovezaniji kućni uređaji.

Kako im stalno trebaju deterdženti i omekšivači, proizvođači su se dosjetili kako je najbolje da strojevi sami izmjere koliko im treba čega, da sami naruče robu i plate je. Zašto bi brinuli o nečem takvom?

Whirlpool i GE su integrirali uslugu nadopune deterdženta Dash s Amazona kako bi se zalihe automatski mogle naručiti i platiti i to s perilica. Planira se i kontrola kućnih aparata preko Alexe - bežićnog razglasa koji služi kao neka vrsta digitalnog osobnog asistenta.

Ako ovaj način plaćanja zaživi u budućnosti, to znači da nikada više nećemo morati razmišljati o tome koliko i kada staviti omekšivača u perilicu.

10

Hladnjak koji sam naručuje i plaća hranu

Hladnjak koji sam naručuje i plaća hranu

Uređaji koji imaju senzore i spojeni su na internet znače i ogromnu transformaciju u načinu plaćanja. Jer primjerice kućni uređaji sada mogu biti programirani da sami odrede što i kada da naruče i da sve plate odmah na internetu.

Jedan od primjera je i frižider koji se sam puni. Samsung je na tržište već izbacio ogroman frižider sa touch sccreenom i tri kamere u unutrašnjosti koje vam u svakom trenutku preko vaših pametnih telefona pokazuju što se nalazi unutra. Sada je stvorena i shopping aplikacija koja vam omogućava da kupujete odmah s vrata frižidera. Možete izabrati artikle iz vaših omiljenih dućana koji se non stop dodaju na listu, ako imate djecu i ona mogu naručiti. Iako vi kasnije imate opciju da prekontrolirate njihovu listu želja i umjesto sladoleda im naručite kvinoju.

No u budućnosti se predviđa kako čak ni vi više nećete biti potrebni - pametni frižider sam će procijeniti navike svojih vlasnika i umjesto vas napuniti police pivom ili brokulom - ovisi što volite u trenutku kada omiljene namirnice više neće biti u frižideru.

Usvajanje digitalnog plaćanja nastavlja rasti diljem svijeta, a Mastercard usluga za digitalna plaćanja (Mastercard Digital Enablement Service, MDES) je temelj sigurnih digitalnih transakcija uz koje korisnici mogu plaćati gdje i kako žele te biti sigurni da njihova transakcija ili informacije o plaćanju nisu u opasnosti. Naime, MDES omogućava potrošačima digitalna plaćanja na način da svaki povezani uređaj pretvara u uređaj za plaćanje preko tokena, odnosno jedinstvenog broja koji zamjenjuje broj kartice što svaku transakciju čini sigurnom.

Najnovija istraživanja pokazuju da značajna većina korisnika – njih čak 93% – prilikom autorizacije plaćanja ili drugih financijskih usluga bi radije koristila biometriju nego lozinku. Mastercard je postao predvodnik u uvođenju biometrijske tehnologije u segment plaćanja, a Mastercard Identity Check Mobile, sada dostupan širom

svijeta, dramatično ubrzava digitalno plaćanje, a istovremeno unapređuje sigurnost. Korisnici kartica potvrđuju svoj identitet skeniranjem otiska prsta na pametnom telefonu ili putem tehnologije prepoznavanja lica snimanjem selfieja.

Želja potrošača za jednostavnim, sigurnim i digitalnim rješenjima u bankarstvu raste, potvrdilo je istraživanje koje je kompanija Mastercard 2017. provela u 11 europskih zemalja. Rezultati su pokazali da je 85% ispitanika već koristilo digitalne usluge u svojoj banci, a predvodnici su Španjolci s čak 93%, dok su na dnu ljestvice Francuzi sa 62%. Kad je riječ o učestalosti korištenja, više od 85% ispitanika služi se digitalnim (online ili mobilnim) bankarstvom barem jednom na mjesec, a 38% ih to čini na dnevnoj ili tjednoj bazi. Isto istraživanje je pokazalo da gotovo polovica Europljana želi svoju banku zamijeniti online bankom.

Saznajte više