Sadržaj omogućuje

Šećer je najgori neprijatelj zdravlja djece. Jesu li zamjenski proizvodi dobro rješenje?

← Povratak

Čak 35 posto djece u Hrvatskoj u dobi od osam i devet godina ima višak kilograma, pokazali su prvi neslužbeni podaci istraživanja Hrvatskog zavoda za javno zdravstvo.



Na višak kilograma, odnosno pretilost, danas najviše utječe činjenica da se djeca sve rjeđe igraju vani, jedu samo da bi jela, ne zbog gladi, a oko 15 posto njih svakodnevno pije zaslađene sokove, jedan od glavnih izvora skrivenih kalorija.

Životne navike djece formiraju se do druge godine života te je stoga odgovornost za njihove prehrambene navike na roditeljima. Kako bi umirili uplakano dijete, roditelji mu često nude slatkiše, čime se stvara psihološka veza između nezadovoljstva i hrane. Djeca tako uče da će jedenjem otkloniti ili ublažiti probleme. Izuzev osjećaja težine u želucu, mučnine, nadutosti i sličnih poteškoća, prejedanje dovodi do debljanja i pretilosti, što u odrasloj dobi može uzrokovati hipertenziju, dijabetes, bolesti jetre, srca...



Svakako jedna od najlošijih, a djeci omiljenih namirnica jest šećer, koji se krije čak i u hrani poput ketchupa, konzerviranih salata, energetskih pločica... Istraživanje objavljeno u američkom časopisu Obesity pokazalo je da ukidanje šećera u dječjoj prehrani već nakon deset dana poboljšava zdravlje. Pretila djeca koja su sudjelovala u istraživanju nastavila su dnevno unositi isti broj kalorija, no udio od 28 posto koji je otpadao na šećere smanjio se na 10 posto. Djeca nisu izgubila na težini jer su i dalje unosila istu količinu kalorija, ali su im se smanjili tlak, kolesterol, trigliceridi i rizik obolijevanja od dijabetesa tipa 2.



U istraživanju su šećer zamijenili škrobom u obliku peciva i voća te se pretpostavlja da bi rezultati bili još i bolji da su se umjesto toga u prehranu uvele još zdravije namirnice.



Činjenica jest da je i odraslima, a kamoli djeci, teško u potpunosti iz prehrane izbaciti šećer, stoga su police dućana danas pretrpane njegovim zamjenama. Velika ponuda alternative može biti zbunjujuća, a donošenje odluke iznimno teško.



Magistrica nutricionizma Marija Jakelić objasnila je razliku među najrazvikanijim zamjenama za šećer, uz savjet što izbjegavati u dječjoj prehrani, a čime ju obogatiti.

Sirovi med

Sadrži antibakterijska, antivirusna i antifungalna svojstva. Iako je zdrava namirnica i može imati neke benefite za zdravlje, ipak je šećer i treba ga koristiti vrlo umjereno.

Javorov sirup

Ako je posve prirodan, može sadržavati više desetaka zdravih tvari, antioksidanse, cink i magnezij te 15 puta više kalcija nego med. No, to vrijedi samo ako je riječ o posve prirodnom i organskom proizvodu.

Stevija

Iako je porijeklom iz biljke, način prerade i rafinacije svrstavaju je u umjetna sladila. Izrazito je slatkog okusa, a uopće nema kalorija. Stevija je od 300 do 400 puta slađa od konzumnog šećera. Podnosi visoke temperature i pogodna je za kuhanje. Osim toga, istraživanja su pokazala da stevija može sniziti visoki krvni tlak i povoljno djeluje na probavni sustav, smanjujući mučninu i žgaravicu te potičući probavu. S unosom stevije, međutim, treba pripaziti jer ima blag laksativni učinak, koji pri povećanom unosu može dovesti do nuspojava poput proljeva.

Saharin

Jedno od najpopularnijih umjetnih sladila. Saharin je slađi od konzumnog šećera 300-tinjak puta. Nema kalorijsku vrijednost te ga najčešće koriste dijabetičari. Dokazano je da nije štetan za zdravlje, no ne preporučuje se prekoračenje maksimalne preporučene dnevne doze od 50 miligrama. Iako je saharin jedno od najkorištenijih umjetnih sladila, za djecu je ipak bolje da koriste prirodna sladila.

Fruktoza

Iako zvuči kao da je riječ o zamijeni za šećer iz voća, bijeli prah koji kupujemo u dućanima zdrave hrane ne sadrži vlakna koja ima voće. Neka istraživanja su pokazala da pretjerana primjena fruktoze može poremetiti metabolizam masti jer nema vlakana koja bi usporila njezinu apsorpciju te odlazi ravno u jetru, gdje se probavlja i skladišti te može rezultirati debljanjem.

Bijeli vs. smeđi šećer

Šećer saharozu dobivamo ekstrakcijom iz šećerne repe i šećerne trske. Bijeli šećer u potpunosti je obrađen u procesu rafinacije, a smeđi šećer ne prolazi kroz cijeli proces, pa u njemu zaostaju razni biljni pigmenti, neki minerali te drugi biljni ostaci. Kad govorimo o zdravijem smeđem šećeru, mislimo na taj, nerafinirani šećer. No, udio vitamina i minerala u njemu ipak je premalen da bi bio od zdravstvenog značaja. Što je još gore, na tržištu se pod smeđim šećerom najčešće prodaje običan granulirani šećer s melasom dodanom za boju. Takav obojeni šećer ne nudi nikakve zdravstvene pogodnosti u usporedbi s bijelim šećerom. Važno je i napomenuti da bijeli i smeđi šećer imaju istu energetsku vrijednost, koja u jednoj žličici, odnosno 5 grama, nosi oko 20 kalorija.

“Nije kraj svijeta ako dijete pojede nekoliko bombona, no bitno je da, dugoročno gledano, usvoji zdrave navike i da nauči želju za slatkim utažiti dobrim šećerima, najbolje onima iz voća. Dakle, nije smisao iz uporabe u potpunosti izbaciti konzumni šećer, nego njegovu konzumaciju držati pod kontrolom i, što je više moguće, birati zdravije opcije”

- govori Jakelić

Dobar izbor

Hrana bogata škrobom i vlaknima, koja je ujedno i izvor minerala i vitamina, dobar je jer se dulje probavlja te daje veći osjećaj sitosti. Prednost bi trebalo dati proizvodima od cjelovitih žitarica, kao što su kruh, kukuruzne i zobene pahuljice, müsli, žitarice u zrnu, tjestenina i brašno, kao i mahunarkama (soja, bob, grah, leća, slanutak i dr.), krumpiru, voću i korjenastom povrću.

Izbjegavati

Slatkiše i druge slastice, općenito proizvode s dodanim šećerom, poželjno je zamijeniti svježim voćem. Treba izbjegavati gazirana pića i/ili negazirana slatka pića, a preferirati svježe cijeđene sokove te biljne i voćne čajeve bez dodanog šećera ili umjereno zaslađene medom.

← Povratak Saznajte više