Saznajte više

Sadržaj omogućuje Mastercard

Biti poduzetnica u Hrvatskoj:

Pristup financiranju je prepreka za pokretanje biznisa, ali evo kako uspjeti

Ideje za pokretanje obrta

Nije se puno toga promijenilo od 2000-ih godina do danas kad je u pitanju administracija koja hrvatskim poduzetnicima otežava i usporava poslovanje. Kada je Gordana Puhelek 2001. godine pokretala tvrtku, susretala se s istim izazovima u pokretanju posla s kojima se krajem 2017. susrela i Andreja Maletić Turčec kada je registrirala svoj obrt. Šesnaest godina razlike, a problemi isti.

"Problem dugotrajne administracije, sustava koji nije umrežen, različite informacije zaposlenika raznih ustanova ili institucija o određenoj stvari. Ponekad vam jedan referent da jednu informaciju, naravno, uvijek nedostaje i barem jedan dokument, sutra dođete sa svim papirima k drugom i već treba drugačije postupati. Nije ništa jednostavnije ni danas. Administracija nam je prespora i neefikasna", kaže Gordana Puhelek, direktorica Mikronisa, tvrtke specijalizirane za prodaju informatičke opreme.

Gotovo iste izazove u pokretanju posla nabraja i Andreja Maletić Turčec, vlasnica obrta Bellavita koji distribuira prirodne i visokokvalitetne proizvode namijenjene njezi kože. "Da, hrvatska administracija. Kod nas je sve usporeno. Mogu ja biti najbrža, ali uvijek nešto čekam. Ljudi se ne javljaju tjednima na telefon, a za sve što trebaš obaviti, moraš imati jake živce", komentira Andreja Maletić Turčec, koja se nakon 15 godina karijere u marketinškoj agenciji odlučila okušati u poduzetništvu.

Ambicija, hrabrost i upornost zajedničke su osobine ovih dviju poduzetnica. Upravo su žene jedna od najranjivijih skupina kad je riječ o financijskoj uključenosti. Pristup financiranju jedna je od najvećih prepreka ženskom poduzetništvu.

Andreja Maletić Turčec zatražila je i dobila državne poticaje za samozapošljavanje, što joj je bio početni kapital. Premda je i to išlo sporo, novac je naposljetku dobila. Gordana Puhelek stabilan biznis vodi gotovo dva desetljeća i financiranje je ponekad bilo izazov, ali nikada problem.

žena poduzetnica

"Mislim da je danas lakše nego prije doći do novca za pokretanje biznisa", dodaje.

Financijska uključenost kao izazov odnosi se i na građane koji nemaju pristup financijskim uslugama pa je riječ o jednom od bitnih pokazatelja kvalitete života. Prema podacima Svjetske banke, u Europi je više od 138 milijuna ljudi koji nemaju pristup financijskim uslugama. Istraživanje o percepciji uključenosti u Europi, koje je proveo Mastercard, pokazalo je da manje od polovice Europljana (njih 49 posto) vjeruje da postoji visok stupanj financijske uključenosti u njihovoj zemlji. Zapravo, 78 posto ih se ne slaže s tvrdnjom da je u Europi prisutna najviša razina financijske uključenosti u svijetu. Osim toga, velika većina Europljana (83 posto) vjeruje da su muškarci ostvarili viši stupanj digitalne i financijske uključenosti nego žene. Poziciju poduzetnica na globalnoj razini, točnije na 57 različitih tržišta, otkrilo je istraživanje "Mastercard Index of Women Entrepreneurs", drugo zaredom, čiji su rezultati objavljeni u ožujku. Oni su pokazali da poduzetnice bolje napreduju na razvijenijim tržištima jer imaju pristup različitim resursima i mogućnostima, uključujući pristup kapitalu, financijskim uslugama i akademskim programima. Poduzetnice su postigle znatne korake naprijed kao vlasnice poduzeća diljem svijeta, no još imaju prostora da ostvare svoj puni potencijal.

Istraživanje je pokazalo i da je napredak poduzetnica bio zaustavljen zbog jedne ili više prepreka na gotovo svim tržištima, a da su one uzrokovane percepcijom rodne pristranosti, što pridonosi lošem društvenom i kulturalnom prihvaćanju, nedostatku samopouzdanja i pristupu financijskim sredstvima ili kapitalu.

Upravo u tome leži tajna uspjeha i opstanka neke kompanije: u snažnoj kombinaciji pristupa financijskim uslugama i proizvodima, jednostavnosti poslovanja, snažnoj podršci malim i srednjim poduzećima te kvalitetnom upravljanju.

Uz financijsku uključenost, jednako je važna i ona digitalna. Za korisnike, ona znači pristup digitalnim uslugama koje im omogućuju višu kvalitetu života. Za biznise, to znači pristup digitalnim uslugama koje im omogućuju lakši put do korisnika i rast poslovanja. Za Mikronis nije bilo dvojbe. Već nakon dvije godine poslovanja njegove trgovine u Zagrebu, pokrenuli su online trgovinu. Godinama su nadograđivali i poboljšavali svoj prodajni sustav, širili usluge za svoje korisnike i rasli.

Andreja, koja je tek pokrenula biznis, znala je da odmah mora biti prisutna online. Njemačku kozmetiku odmah je ponudila na webu, a prodaje ju i putem sustava ljekarni. No, još joj nedostaje, kaže, kartično plaćanje.

"Moj web shop je na počecima, ali svakako se nadam da ću uskoro uvesti kartično plaćanje. To bi povećalo mogućnosti plaćanja i kupci bi sigurno lakše napravili još taj jedan korak do kupnje. Mi Hrvati volimo kartice. Čak 95 posto nas ih koristi", priča poduzetnica početnica.

"Osobito se uvijek ističu proizvodi koji su bez naknada i kamata za potrošača. Naši klijenti u maloprodaji plaćaju većinom karticama, 60 posto njih. Plaćanje karticama na svim prodajnim mjestima kupcima je zasigurno olakšalo svakodnevni život. Uostalom, benefiti kartičnog plaćanja su brojni: jednostavna upotreba, ušteda vremena pri korištenju, veća sigurnost u slučaju gubitka, plaćanje i kad nemate dovoljno gotovine i komocija jer putem web trgovine možete plaćati od 0 do 24 sve što želite", zaključuje Gordana Puhelek.

mastercard

Prihvat platnih kartica omogućava trgovcima da privuku i zadrže kupce, a studije su pokazale da se ukupna vrijednost kupnje povećava od 20 do 30 posto kad korisnici upotrebljavaju platne kartice.

Istodobno, u digitalnom svijetu - u kojem se prodaja seli online - financijska uključenost olakšava svakodnevni život korisnicima te omogućava rast biznisa. Prihvat kartica na prodajnom mjestu jednostavno je dogovoriti u banci koja osigurava POS terminal, a za prihvat kartica u web shopu potrebno je koristiti uslugu koja omogućava prihvat, autorizaciju i naplatu online, tzv. payment gateaway, koji je jednostavno integrirati u vlastiti webshop.

Saznajte više

Prilog je napravljen u produkciji Tnative tima tportala u suradnji s Mastercardom u skladu s najvišim profesionalnim standardima.